2011. szeptember 29., csütörtök

Sziasztok!
Sokszor küzdök magammal annak tekintetében, hogy miért mindig én vagyok a "lázadó", aki valahogy nem bírja a "tempót"...mégse bírom ki, hogy ne keressek elméleti támaszt az ellenvetéseimhez, a félelmeimhez. Azt hiszem az a pár bekezdés megfogalmazza helyettem az ellenvetéseimet:


"A kora gyermekkkori számítógép-használat szakmai megítélése

A kora gyermekkkori számítógép-használat témája a folyamatban lévő kutatások (pedagógia, szociológia, pszichológia, agykutatás stb.) eredményeként sok újdonságot felvonultató témának számít az egyes országok nevelési/oktatási törekvéseit vizsgálva. A legtöbb kutatási jelentés, tapasztalatokat összegző leírás azt mutatja, hogy a számítógép az óvodáskorú gyermekek képességeinek fejlesztése terén hatékonyan alkalmazható eszköz. A kutatási eredmények alapján ugyanakkor világosan látszik az is, hogy a számítógép nem megfelelő vagy túlzott mértékű használata hátrányosan befolyásolhatja a gyermeki fejlődést.4

Feltételezésünk szerint a fejlődés természetes velejárójaként a nevelés és oktatás ügyében érintett magyar szakmai közvéleményből sem hiányozhatnak az olyan viták és diskurzusok, melyek eredményeként konszenzusra juthatnak az egyes szakmai irányzatok, műhelyek, behatárolva a számítógép óvodai alkalmazásának témakörét, felderítve annak tényleges előnyeit és hátrányait. Bár az e téren folyó szakmai kezdeményezések érdemei elvitathatatlanok, nem képesek helyettesíteni a témában egyelőre hiányzó hazai empirikus kutatássorozatokat.

A számítógép mint óvodáskorban használt interaktív fejlesztőeszköz egyértelmű sikerre számíthat a jövőben. Számos vizsgálat igazolta a képességfejlesztés terén a számítógép hatékony alkalmazási lehetőségeit (digitális rajzolás, interaktív képeskönyvek, finommozgást fejlesztő játékok stb.). Különösen fontos alkalmazási területnek tekinthető a speciális igényű gyermekek számítógéppel támogatott korai fejlesztése. Még a gyermekkori számítógép-használatot egyébként feleslegesnek tekintő szakírók is elismerik a géphasználat e téren mutatkozó eredményeit, és felhívják a figyelmet a fejlesztések fontosságára. (Haugland, 1992)

Bár az eredmények magukért beszélnek, az óvodáskori számítógép-használatnak számos ellenzője is van. A kora gyermekkori számítógép-használat kockázatainak figyelembevétele érdekében érdemes röviden áttekinteni azoknak a szakembereknek az érveit, akik a kora gyermekkori számítógép-használat mellőzését vagy csökkentését tartják megfontolásra érdemesnek. A kora gyermekkori számítógép-használat hasznosságát kétkedve fogadó szakemberek nem a számítógép-használat hasznosságát bizonyító kutatási eredményeket kérdőjelezik meg, hanem a kérdéskört tágabb összefüggésrendszerben vizsgálva fejtik ki téziseiket. Fő állításuk szerint a gyermekek fejlődését leghatékonyabban támogató környezethez az iskoláskor előtt a számítógép nem tartozik hozzá. Szerintük a számító-géphasználatból eredő hasznot annak kockázatai és hátrányai ellensúlyozzák. Jellemző érveik a következőek:

– mivel a számítógép-használat csak egyéb tevékenységek háttérbe szorítása révén valósítható meg, mérlegelni kell azokat a veszteségeket is, melyekről kevés szót ejtenek azok, akik a kora gyermekkori számítógép-használat előnyeit hangoztatják: a gyermekek fizikális képességeinek fejlődését hátráltatja a monitor előtt töltött idő, mely által az össztársadalmi szinten súlyos egészségi gondokat okozó mozgáshiányos életforma kialakulása már kora gyermekkorban megkezdődik;

– az érzelmi fejlődést és a társas kapcsolatok kialakulását hátráltatja a számítógép-használat, mely alapvetően individualizáló hatású. A felnőttek és gyermekek közötti – egyesek szerint amúgy is szegényes kapcsolatokat – tovább sorvasztja a számítógépek korai alkalmazása. A számítógép a televízióhoz hasonlóan „babysitter” szerepbe kerül, csökkentve a gyerekek személyek iránti érdeklődésének intenzitását és előfordulási gyakoriságát;

– a gyermeki kreativitásra korlátozó hatással vannak a látszólag sokszínű, valójában azonban unalmasan sztereotip számítógépes oktatóprogramok;

– a számítógépes programok a valóságostól eltérő – szimulált (virtuális) – világba kalauzolják a gyermekeket. Ezáltal – a tanító szándék mellett – a gyermekek valósághoz való viszonyának átalakulása (torzulása) is megkezdődik.

A kora gyermekkori számítógép-használatot elutasítók – vagy azt csak nagyon szűk keretek között helyeslők – szerint a tanulás eredményességét az interperszonális kommunikáció hatékonyabban növeli, mint a számítógép-alapú képességfejlesztő technológiák bevezetése. Szerintük ebből eredően a nevelési-oktatási intézményeknek azon kellene fáradozniuk, hogy a pedagógusok a gyermekek személyes igényeire személyes tanulási alkalmak megteremtésével reagáljanak. Szerintük a fejlesztő hatású interaktivitásnak interperszonálisnak és nem technológiára alapozottnak kell lennie. Az erőforrások ésszerű átcsoportosításának szükségét hangsúlyozzák akkor, amikor felhívják a figyelmet arra, hogy a kora gyermekkori nevelés területén nem egyértelműen rentábilis befektetés az információs és kommunikációs technológiák alkalmazása, mely a nevelőmunkát végzők továbbképzése mellett jelentős eszköz- és szoftverberuházással is jár."

2 megjegyzés:

  1. Sokszor küzdök magammal annak tekintetében, hogy miért mindig én vagyok az, aki valahogy nem bírja a hiányosságokat, mégsem bírom ki, hogy ne tegyem szóvá... (Lucia, 2011, 22:36 nyomán) :)
    A tartalomtól függetlenül ismét és ismét fontosnak tartom felhívni a figyelmet, hogy hiányzik a forrás megjelölése. A hivatkozás. Ami alapvető és nem elhagyható. Egy blogbejegyzésben sem.

    VálaszTörlés
  2. Teljesen igazad van Anita, bocsánat, itt van a pótlás :)
    http://www.ofi.hu/tudastar/iskola-informatika/torok-balazs-szamitogep

    Kiegészítésként még annyit fűznék hozzá, hogy ebből számomra az "individualizáló hatás" a legerősebb érv, vagy úgy is mondhatnám, hogy a legveszélyesebb terület. Azt gondolom,hogy az individualizáció amúgy is hatalmas mértékeket ölt,szinte napról napra. Belőlem félelmet vált ki, bár lehet, hogy ez valójában átmenet egy teljesen új társadalmi struktúra felé, amihez szépen lassan hozzáidomulunk....lehet, hogy csak idő kérdése..és ennek a számítógép használat a legkézzelfoghatóbb példája, legalábbis számomra, az én életemben.

    VálaszTörlés