2011. október 3., hétfő

Storybird

Sziasztok!

Sokáig nem értettem, miért nem tudok blogbejegyzést készíteni. Ma beszéltem Anitával, és kiderült, azért, mert nem kaptam még meghívót. Ez most megtörtént, így írhatok (külön oldalt még mindig nem tudok létrehozni). A választott program leírásával már korábban elkészültem, csak itt nem tudtam közzé tenni. Időközben naná, hogy készült már leírás erről a programról, de ugye nem haragudtok meg, ha most nem kezdem elölről az egészet, hanem bemásolom, amit korábban írtam?! Íme:


Én a Strorybird programot választottam. Őszintén szólva azonnal beleszerettem abba a mesébe, azokba a képekbe, amiket még órán gyorsan megnézegettem, így nem volt nehéz dönteni.


A programról. Történeteket, meséket lehet vele készíteni. Az elkészült mű olyan, mint egy mesekönyv, csak éppen a számítógépen. Rögtön regisztráltam is, ami nagyon egyszerű volt, bár az angol nyelvtudás szükséges. Választani lehetett, hogy "hagyományos", "szülő", vagy "gyerek" felhasználót hozunk-e létre. Aztán olvasgattam, mit is írnak a honlapon magukról:

Azt mondják, azért hozták létre ezt a programot, mert a mai rohanó világban már nem nagyon jut idejük a szülőknek a gyerekeknek mesélni, társasozni, hasznos időt eltölteni velük. Ez ellen próbál tenni a program, hiszen itt szülők és gyerekek együtt készíthetnek meséket, akár egymás mellett ülve, akár messze egymástól a számítógép segítségével, felváltva hozzátéve valamit a történethez. Így kapcsolat jöhet létre akkor is szülő és gyermeke között, ha a szülő mondjuk távol van. Ez a program annyiban különbözik a többi online játéktól, hogy míg azok vagy gyerekeknek vagy felnőtteknek készültek, ez a két csoportot kapcsolja össze. Elsősorban családok és barátok számára ajánlják. A program ingyenes, de van lehetőség könyvként kinyomtatni, vagy pdf formátumba tenni az elkészült műveket (így e-book-on is lehet olvasni), ami viszont már pénzbe kerül.

További lehetőségek. A történeteket az olvasáson túl lehet kommentelni, lehet "szívecskézni" (mint a like gomb, csak itt egy szív), hozzáadhatjuk saját olvasási listánkhoz és elküldhetjük barátainknak is.

A meséknél meg van jelölve, hogy ki a szerző, ki az illusztrátor, és milyen korosztálynak szól.

Megnéztem a demo-t arról, hogyan lehet egy ilyen Storybird-t csinálni (persze ehhez is kell az angol). Nagyon egyszerű! A szöveget csak be kell írni az üres "térbe", a képeket pedig csak be kell húzni. Könnyen lehet javítani, a képet lecserélni, változtatni a hátteret, oldalakat hozzáadni vagy elvenni. A munkát bármikor abba lehet hagyni, folytatni, vagy meghívni valakit, és felváltva dolgozni. Azt hiszem ebbe a részbe nem merülnék most bele, a lényeg, hogy gyerekekhez igazították, így könnyen kezelhető.

Miért jó ez a program? Egy részről a már korábban leírtak miatt, hogy szülők és gyerekek, barátok tudnak együtt játszani valamivel, van közös élmény (ami ma sokszor hiányzik), ez lehet egy olyan tevékenység, ami összeköti a résztvevőket. Másrészt a mese az, ami nagyon fontos ebben. A Tv és az idő hiánya miatt a mesélés is nagyon háttérbe szorult, pedig a gyerekek fejlődésében (ezt hiszem mindannyian el tudjuk képzelni, mennyi terület fejlődik egy mese hallgatása közben, nem is kezdeném sorolni...) ez is nagyon nagy szerepet tölt be szerintem. Egy mese hallgatása sokkal többet ér, mint egy mese megnézése. Sokat beszéltünk róla, hogy a mai gyerekek életében mennyire nagy szerepe van a számítógépnek, nos, ezzel az eszközzel talán a mesék világát is könnyebb velük megszerettetni.

Tanulásban akadályozott gyerekek számára. Talán itt hátrány lehet az angol nyelvű program, de pedagógusi (szülői) segítséggel szerintem ez is könnyen áthidalható. A könnyű kezelhetőség miatt a program használata, a történetek gyártása nem okoz gondot. Több módon is használhatnánk ezt a programot. Például magyar órán a tanár által előre elkészített történetet megnézhetik a gyerekek, ez segíti a figyelmet és a történetre való emlékezést is. Meg is lehet beszélni, a gyerekek milyen mesét készítenének egy adott anyaghoz, és informatika órán ők maguk készíthetnék ezt el. Vagy közösen is készíthetnének történetet. Ilyen jellegű feladatokat már most is csinálnak számítógépen, de ez a program megkönnyíti ezt a folyamatot, élvezhetőbbé teszi, és talán érdekesebb is számukra, ami segíti azt, hogy jobban emlékezzenek a történetekre. A kreativitás, a fantázia fejlesztésére is remek lehetőség. Írni is kell, ami szintén egy komplex terület (helyesírás, fogalmazás, szókincs stb.). Ha a meséket el is meséltetjük később, az emlékezet és a verbális terület is szerepet kap. De sorolhatnám még, szerintem a pedagógus kreativitásán is múlik, hogy mennyire tudja kihasználni és kamatoztatni ennek a programnak a lehetőségeit.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése