2011. október 31., hétfő

A Belga, a töri és a videoklip

A következő bejegyzést vitaindítónak szánom. Szeretnék felvetni egy ötletet, és kíváncsi vagyok a véleményetekre. Más téma, mint amiről eddig beszéltünk.

Az ötletem a következő: a Belga nevű együttesnek van egy olyan száma, hogy „Királyok a házban”. Megpróbálom belinkelni ide valamelyik videómegosztó portálról, hogy képben legyetek. Szóval miközben ezt a számot hallgattam eszembe jutott, hogy egész jó szakmai szempontból is a dal. Sorba veszi I. Istvántól a királyokat, mindegyikhez elreppelve uralkodásának egy-egy főbb momentumát, szóval a lényeget, amit az adott királyról tudni kell. A Damis töri tanításos tapasztalataim azt mutatják, hogy a diákok jobban megjegyzik azon elemeit a tananyagnak, amit valamilyen infokommunikűciós eszközön keresztül kaptak.

Nos, a kérdésem a következő: elképzelhetőnek tartjátok-e azt, hogy mondjuk szakiskolában ezt a számot felhasználjátok a magyar töri tanításához?

Csak egy ötlet az alkalmazásához: egy tanórai és tanórán kívüli projekt keretén belül el tudom képzelni azt, hogy csoportmunkában megtanulják a dalszöveget, és forgatnak hozzá egy klippet mondjuk kamerás telefonnal (mert az már lassan szinte mindenki zsebében ott lapul). Aztán egy megbeszélt órán bemutatják a csoportok a klippeket. Természetesen az is hozzá tartozik a dologhoz, hogy átbeszéljük és megtanuljuk, hogy melyik királyhoz mi a legfőbb tudnivaló, hogy ne csak szorzótáblaszerűen visszamondják a lényeget.

Szóval? Érveljetek pro és kontra!

Megjegyzés: tudom, hogy van a számban 3 „csúnya” szó, de azt úgyis használják. Természetesen a klipben ki kellene sípolniuk. Elnézést attól, akit ez zavar.


9 megjegyzés:

  1. Én már ismerem ezt a számot, és szerintem nagyon jó!! Pont az jutott eszembe róla, amikor először hallottam, hogy felhasználható lenne szakiskolás gyerekeknél törin. Kicsit hasonló ez szerintem, mint amikor a Diadal című filmben a tanár ír egy rappet az amerikai elnökökről és a gyerekek megtanulják. Szerintem nem baj, ha néha elszakadunk a megszokott keretektől.
    "MC Pita Ramos"-nak hívják azt a srácot, aki magyar költők verseit rappeli el. Szerintem még az ő számai is felhasználhatók verstanulásra, mert annyira jó ritmusú, és egy időmértékes verset sokszor nagyon nehéz megtanulni...Na be is linkelem tőle a Szeptember végén című Petőfi verset. Nekem nagyon tetszik, és ettől nem érzem magam "költészetgyalázónak", vagy nem hinném, hogy Petőfi forog a sírjában.
    http://www.youtube.com/watch?v=ip_Ttn1pGWY

    VálaszTörlés
  2. Nekem belefér, még a csúnya szavak is, káromkodnak eleget amúgy is! :)

    VálaszTörlés
  3. Bevallom, miután megírtam a bejegyzést és feltöltöttem, eléggé elbizonytalanodtam, hogy jól tettem-e, hogy nemcsak élő szóban kérdezlek meg titeket, hanem közzéteszem a neten a témát. Még arra is gondoltam, hogy gyorsan leveszem, de a kíváncsiságom nagyobb volt.
    Így a Ti véleményetek egy kicsit megnyugtatott. :)
    Köszi!

    Anna, meghallgattam amit belinkeltél, és szerintem az is tök jó. Lehet, hogy ez közelebb áll hozzájuk, mintha én olvasnám föl nekik teljes lírai átéléssel... :)

    VálaszTörlés
  4. Sziasztok!

    Ez egy nagyon jó kis lehetőség az oktatásra! Valóban több amerikai film is rákapott már a témára. Én a Diadalt még sajnos nem láttam. Viszont a Rocksulit igen. Ez egy vígjáték, és itt van egy kis ízelítő, hogy a kissé flótás tanárunk hogyan építi be a zenét a tananyagba: http://www.youtube.com/watch?v=aa8U0nL-KXg
    Én is szívesen gitároznék és énekelgetnék az órákon, csak az a baj, hogy nem tudok sem énekelni, sem gitározni:)

    VálaszTörlés
  5. Szerintem sincs semmi baj ezzel a módszerrel. A példák is nagyon jók, amiket írtatok, látszik, hogy valóban felmerülhet ez a kérdés, szerintem ez is egy alternatíva. Arról nem is beszélve, hogy talán ez (hogy úgy közelítsünk meg egy feladatot, ahogy Nóri is írta) is hozzátartozik ahhoz, hogy "haladjunk a korral", hogy közelebb kerüljünk és alkalmazkodjunk a diákokhoz, az ő nyelvüket is beszéljük. A filmek is jó példák erre. Könnyen elképzelhető (sőt!), hogy az ilyen újfajta megközelítésre fogékonyabbak, mint a hagyományos (sokszor unalmas) tananyag-átadásra. Mert ugye tudjuk, hogy nagyon eltérő lehet, hogy ki hogy szeret "hozzájutni" az információkhoz. Az pedig külön jó, amit Nóri is írt, hogy ha nem csak passzív befogadóként jutnak hozzá az ilyen forrásokhoz, hanem nekik is kell létrehozni valamit, közben is nagyon sokat tudnak tanulni. Biztos sok (talán minden) osztályban van(nak) olyan(ok), aki(k) fogékony például a zenére, és akár ő maga is meg tud zenésíteni bizonyos anyagokat, amivel aztán az egész osztály dolgozhat. Ha felkínálunk egy ilyen lehetőséget, biztosan lesz, aki él vele, aki örömmel és nagy lelkesedéssel lát majd neki így a "tanulásnak". Érdemes tehát kísérletezni, próbálkozni. Az persze nagy előny, ha nem 1 óra megnézése után kell a saját órádat megtervezned, hanem ismered a gyerekeket/fiatalokat, akiket tanítani fogsz majd, és tudsz alkalmazkodni az ő igényeikhez. Mert persze azt is szem előtt kell tartani, hogy lehet olyan, akinek pedig éppen ez az újfajta ismeretátadás nem megfelelő. Szóval összességében az a legfontosabb, hogy próbáljuk megismerni a gyerekeket, majd e szerint segíteni őket, és merjünk kipróbálni új dolgokat is.

    VálaszTörlés
  6. Meg talán abból a szempontból is érdekes az ilyen "alkotások" felhasználása, mert a tanulók érezhetik, hogy ez nem "ciki" téma, hisz lám-lám a korban hozzájuk közelálló, szintén nem a középosztály értékrendjét magukénak valló fiatalok is érdeklődnek történelem iránt, vagy olvasnak verseket. Mert ne legyenek illúzióink, nem gondolnám, hogy a "mi gyerekeink" a tanóra keretein kívül túl sokat foglalkoznának versolvasgatással, sőt nem szűkíteném le ennyire a kört, - egy nagyon szűk rétegen kívül - más se nagyon. És ebben bizony nagyon nagy a felelőssége a hazai irodalomtanításnak, ami a gyerekek életkorától és életkörülményeitől elrugaszkodott verseken keresztül igyekszik ezt a műfajt megszerettetni, ami fából vaskarika. Szóval szerintem ez igenis klassz ötlet, még akkor is, ha nem vetném be túl gyakran. Egy-két alkalommal nagyon hatásos lehet!

    VálaszTörlés
  7. Szerintem is ez egy nagyon jó lehetőség, egy egészen újfajta irány az oktatásban. Haladni kell a korral, fel kell venni a diákokkal a ritmust.
    Ahogy a bejegyzéseket elolvastam, nekem is rögtön beugrott néhány örök klasszikus film, pl. a Holt költők társasága, amiben a pedagógus (Robin Williams) a megszokottól teljesen eltérő módszerrel adta át a tananyagot a diákjainak.
    Úgy gondolom, a jövő útja ez az irány lesz. Napjainkban a diákok igényei is ezt erősítik. Természetesen nem szabad szó nélkül hagyni azt, hogy ennek kibontakozását az ikt-s eszközök óriási mértékben elősegítik.
    Véleményem szerint, (és lehet, hogy századjára ismétlem magam) a pedagógus legfontosabb feladata, hogy törekedjen a diákok tanuláshoz való pozitív hozzáállásának kialakítására (mindegy, hogy milyen eszközzel éri is el azt).
    Végül tennék egy rövid visszakanyart a Belga számhoz. Szerintem ennek a modern oktatási iránynak a létjogosultságát aligha támaszthatná alá ennél biztosabb visszajelzés: „Halljátok! Ezek csináltak nekem egy *5-ös töridogát!!!!! :D:D:D:D” (132 like-ot kapott).

    VálaszTörlés
  8. Mint, ahogy Csilla is írta, haladnunk kell a korral, fel kell vennünk a fiatalabb generációval a lépést.
    A mai diákok már egy digitális világba születtek bele, intenzíven használják az internetet, tudásuk egyre fontosabb forrása a világháló, épp ezért fontos, hogy a tanítás során vegyük figyelembe a digitális nemzedék igényeit, kívánságait és próbáljunk meg alkalmazkodni ezekhez.
    Ebben a negyedévben vagyok szakiskolai gyakorlaton és én is azt tapasztalom, hogy a diákokhoz sokkal könnyebb eljuttatni az információkat infokommunikációs eszközökön keresztül, tehát én is jó ötletnek tartom, hogy akár egy ilyen videóklippet beépítve az óránkba közelebb hozzuk hozzájuk a tananyagot, elősegítsük annak megértését, rögzülését.

    VálaszTörlés
  9. Nekem is egyből a szakiskolás diákok jutottak eszembe, akik azt hiszem sok tekintetben sokkal többet tudnak az életről, mint én.
    Nagy igazság, hogy ott lehet őket megközelíteni, ami érdekli őket. Ők nem nagyon fogják "kitárni a lelküket, hogy befogadják a Bohémélet áriájának érzelmi hatását (bár akár....:):). Szóval azért gondolom ezt jónak, mert ez az, ami hat rájuk, ez a jelenük. Akkor is, ha ettől a stílustól én alapvetően menekülök, ha ezen a csatornán át lehet adni nekik valamit, akkor az fantasztikus dolog.

    VálaszTörlés